Abeceda městského motorkáře: buďte slyšet a stále ve střehu

Povídání nad šálkem dobré brazilské kávy na volná témata.
henena

Re: Abeceda městského motorkáře: buďte slyšet a stále ve střehu

Příspěvekod henena » úte 06. črc 2010 10:32:22

:palec: dobré shrnutí! :palec:

Uživatelský avatar
Charlie
Příspěvky: 3424
Registrován: úte 27. led 2009 22:55:04
Moto: BMW R1200GS ADV

Abeceda městského motorkáře: buďte slyšet a stále ve střehu

Příspěvekod Charlie » úte 06. črc 2010 8:50:10

Pohyb na motocyklu ve velkém městě má svoje nepopiratelné přednosti - všude jste včas, neomezují vás dopravní zácpy, nemusíte se v létě péct v uzavřeném autě. Pokud právě vyrážíte do ulic na novém skútru, zažijte si pár základních pravidel. Hlavně buďte ostražití.

1.jpg

Evropa jezdí v létě na motorkách, toho si nelze při prázdninových cestách nevšimnout. Každodenní kličkování na dvou kolech mezi podstatně většími a těžkopádnějšími automobily má ale i svá úskalí.

Důležité je vidět
Mít přehled, vědět, co se přede mnou a kolem mě děje. Důležitá je koncentrace, předvídavost. Podcenit proto nesmíte ani natolik triviální záležitost, jako je co nejčistší, a pokud možno co nejméně omezující výhled. Velikost hledí helmy by měla být co největší, aby neomezovala ani periferní vidění.

2.jpg

Být slyšet
Rada na hranici platných technických pravidel, ovšem velice prospěšná. Lehce laděný pobrumlávající výfuk "varuje" už z dálky. Obzvláště chodci o vás vědí, předejdete tak nejednomu zbytečnému karambolu! Právě tichá jízda je tak největší bolestí v současnosti tak moderních elekroskútrů – chodci, když neslyší žádný zvuk motoru, ztrácejí nutkání rozhlédnout se a vkročí nešťastnému motocyklistovi bez váhání do vozovky. Sluší se ale dodat, že každá "legrace" má svůj limit a i laděný či otevřený výfuk by měl fungovat v rámci regulí - tedy, měl by tedy mít homologaci.


Vedlejší silnice
Ostražitost musí jezdec na motocyklu udržovat před každou vedlejší silnicí. Kdykoli mu může někdo z vedlejší vyjet před rozjetý stroj a nemusí to být vůbec úmyslné, stačí když řidič z vedlejší motorkáře jednoduše přehlédne. Pokud se podobný karambol stane dvěma automobilů, bývají z toho často jen pomačkané plechy. Pokud je jeden z účastníků takové nehody motocyklista, bývají následky často i fatální. Ostražitost je na místě i ve chvíli, kdy automobil před vámi začne "podezřele" zpomalovat. Hledající řidič auta pak povětšinou zabočí k objevenému cíli (obchod, garáž, parkovací místo) zcela automaticky, často bez toho, aby bral ohled na okolí. Nezapomeňte ani na další veledůležité pravidlo: nikdy nepředjíždějte, když je vlevo od vás jakákoliv (i malá) odbočka.

3.jpg

Otevřené dveře
Doba, kdy se u nás pomstychtiví řidiči snažili na semaforech zamezit průjezdu motocyklu kolonou stojících aut tím, že otevřeli dveře, je snad už nenávratně pryč. Moderní řidič ví, že motorka projíždějící mezi auty kolonu naopak ztenčí a dopravě uleví (její řidič v zácpě totiž právě ubral jeden stojící automobil). Proto se strašáku otevírajících se dveří v koloně nebojte. Dávejte si ovšem pozor v menších uličkách, mezi parkujícími auty. Stačí totiž málo. Roztěkaný řidič, který se po těžkém dni těší na volný večer a zapomene se při vystupování z auta podívat do zpětného zrcátka. Pak stačí jen přiotevřené dveře...


Protijedoucí auta na semaforu
Takřka učebnicová situace: dojíždíte na motorce ke křižovatce, svítí zelená, váš pruh je již vyprázdněný, takže přidáte svému stroji na rychlosti. Máte v dobrém úmyslu projet křižovatkou, než padne oranžová s červenou. Bohužel, v té samé chvíli se oproti vám rozjede automobil, jehož řidič odbočuje vlevo (může, i jemu svítí zelená). Protijedoucího motocyklistu lze velice lehce přehlédnout, čelní srážce se pak už povětšinou nelze vyhnout.

4.jpg

Chodci
Na pozoru se mějte i ve chvílích, kdy přijíždíte po víceproudé komunikaci k přechodu pro chodce. To, že automobil ve vedlejším pruhu jede pomalu (nebo začíná brzdit), totiž bude s největší pravděpodobností znamenat, že se chystá k zastavení před přechodem – což ale jezdec na motocyklu velice špatně (přes ono jedoucí auto) zachytí. Proto je lepší začít brzdit také, a zbytečně neriskovat. Při těchto nehodách bývá většinou nevinnou obětí chodec.

5.jpg

Rychlost
Podle statistik jsou ale častou obětí při dopravních nehodách právě motorkáři. Řadu krizových situací zkrátka nedokážete za řidítky ovlivnit, můžete je vážně jen maximálně předvídat. Jediné, co má motocyklista zcela ve své moci, to je rychlost, se kterou se bude v hustém městském provozu pohybovat. Zkušení jezdci vědí, že je dobré jet vždy tak, aby bylo dost času zabrzdit, a nebo naopak včas a efektivně akcelerovat. Proto mějte připravené dva prsty na páčce spojky a přední brzdy. Buďte neustále ve střehu. Předností motocyklu je jeho mrštnost, ovladatelnost. Zkoušet maximální rychlost ve městě je nesmysl. Riskují jen začátečníci, zní poslední, ale možná nejdůležitější pravidlo.

6.jpg

Zdroj: idnes.cz


Zpět na “Kavárna u jedné stopy”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů