BMW R 1200 GS model 2013 - Jak je to s vodníkem?

motorky co se nebojí sjet mimo silnici...
Uživatelský avatar
Charlie
Příspěvky: 3423
Registrován: úte 27. led 2009 22:55:04
Moto: BMW R1200GS ADV

Re: BMW R 1200 GS model 2013 - Jak je to s vodníkem?

Příspěvekod Charlie » sob 08. čer 2013 11:45:04

VIDEOTEST


Uživatelský avatar
Páťa
Příspěvky: 436
Registrován: úte 04. říj 2011 10:34:49
Moto: BMW R1200GS ADV
Bydliště: Sulice

Re: BMW R 1200 GS model 2013 - Jak je to s vodníkem?

Příspěvekod Páťa » čtv 28. úno 2013 14:54:52

Jo počkat, tak jsem asi opravdu já, když jsem vezl to GSo z Německa na rozebrání ChaChá smisek smisek smisek smisek

Uživatelský avatar
Pepik
Příspěvky: 111
Registrován: pon 28. lis 2011 10:01:39
Moto: BMW R1200GS ADV

Re: BMW R 1200 GS model 2013 - Jak je to s vodníkem?

Příspěvekod Pepik » stř 27. úno 2013 13:01:51

No, a já celou dobu myslel, že sito ty :green: . Pepik

Uživatelský avatar
Páťa
Příspěvky: 436
Registrován: úte 04. říj 2011 10:34:49
Moto: BMW R1200GS ADV
Bydliště: Sulice

Re: BMW R 1200 GS model 2013 - Jak je to s vodníkem?

Příspěvekod Páťa » pon 25. úno 2013 17:46:55

Dík.
Kdyby neměl přehozený kufry a kardan a byl větší postavy, tak si jeden myslí. že jsem to já smisek smisek smisek smisek smisek
Páťa :)

Uživatelský avatar
Charlie
Příspěvky: 3423
Registrován: úte 27. led 2009 22:55:04
Moto: BMW R1200GS ADV

Re: BMW R 1200 GS model 2013 - Jak je to s vodníkem?

Příspěvekod Charlie » pát 22. úno 2013 9:00:15

Páťo,

tady máš fotky z testování BMW R 1200 GS LC Adventure, které by mělo být v prodeji příští rok.

Charlie ;)

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Uživatelský avatar
Pepik
Příspěvky: 111
Registrován: pon 28. lis 2011 10:01:39
Moto: BMW R1200GS ADV

Re: BMW R 1200 GS model 2013 - Jak je to s vodníkem?

Příspěvekod Pepik » pon 18. úno 2013 15:14:36

Moje prvotní plány na rozebrání mojí motorky na prvočinitele už dávno vzaly za svý. V současné době se odhodlám tu a tam povolit a znovu utáhnout nějaký šroubek a jakmile zjistím, že k tomu nedejbože vede nějaký kabel, tak se na to radši vykašlu uplně. smisek Holt nebylo mi dáno do vínku umění mechanické.
Jen budeme Honzo doufat, že naše první zkušenosti s rozebíráním motorek nebudou někde v divočině na východě :fuj: .

Zatím Pepik

Uživatelský avatar
Charlie
Příspěvky: 3423
Registrován: úte 27. led 2009 22:55:04
Moto: BMW R1200GS ADV

Re: BMW R 1200 GS model 2013 - Jak je to s vodníkem?

Příspěvekod Charlie » pát 15. úno 2013 8:40:26

Páťo,

k verzi Adventure je zatím informace, že bude uvedena nejdříve v roce 2014.

Charlie ;)

Uživatelský avatar
Páťa
Příspěvky: 436
Registrován: úte 04. říj 2011 10:34:49
Moto: BMW R1200GS ADV
Bydliště: Sulice

Re: BMW R 1200 GS model 2013 - Jak je to s vodníkem?

Příspěvekod Páťa » čtv 14. úno 2013 14:39:30

Charlie, dík. Video je fakt dobrý.
Pepa plánoval, že rozebere svoje GSo přes zimu na prvočinitele. Ale až shlédne ( i když je o novým motoru ), nejsem si jistej, že do toho půjde. To je dílů a dílů ..... smisek
Teď vážně. V motoru přibylo spoustu hejbátek, mechanických částí a potrubí. Jenom zdroj starostí. Tak úplně asi motorka do nepohody to nebude. Ani nevím, jestli plyn bude mechanicky na lanko nebo jako u Triumpha elektricky. To může v provozu taky někoho potrápit.
Už se těším na výstavu, kde je obhlídka nového stroje plánovaná. Všude píšou o provedení GS, ale ještě jsem neslyšel jestli vyjede letos taky Adventure.
Ahoj Páťa :)

Uživatelský avatar
Charlie
Příspěvky: 3423
Registrován: úte 27. led 2009 22:55:04
Moto: BMW R1200GS ADV

Re: BMW R 1200 GS model 2013 - Jak je to s vodníkem?

Příspěvekod Charlie » čtv 14. úno 2013 10:57:33

Kluci,

tady máte video, které dokresluje níže uvedené.

Charlie ;)


Uživatelský avatar
Pepik
Příspěvky: 111
Registrován: pon 28. lis 2011 10:01:39
Moto: BMW R1200GS ADV

Re: BMW R 1200 GS model 2013 - Jak je to s vodníkem?

Příspěvekod Pepik » stř 06. úno 2013 15:43:30

Tak to jo loool , už jsem v klidu. A s olejem si letos nelam hlavu- naplníme přídavné butylky a bude klid :palec: . Pepik

Uživatelský avatar
Páťa
Příspěvky: 436
Registrován: úte 04. říj 2011 10:34:49
Moto: BMW R1200GS ADV
Bydliště: Sulice

Re: BMW R 1200 GS model 2013 - Jak je to s vodníkem?

Příspěvekod Páťa » úte 05. úno 2013 15:37:39

To máš Pepo tak.
Zjistil jsem, že v Německu u výrobce je za malou zálohu nové GSo k zapůjčení na víkend.
A tak jsem tam jel , zaplatil zálohu, motorku půjčil, doma přes víkend rozebral a omrknul, složil zpět a zase vrátil.
HA smisek HA smisek HA smisek
To máš za tu vážnou hudbu, latinu a četbu :palec: .
Teď vážně, někde jsem to viděl na netu a zdálo se mi to pro nás laiky docela hezky napsané.
No a tak jsem se jen poslal dál. Ono tam bylo ještě spoustu fotek, ale ty se mi samozřejmě nepovedly přiložit k textu cervenacek .
Jinak podle popisu to kluci konstruktérští vymysleli opravdu perfektně, ale až provoz ukáže, jestli se jim to fakt povedlo.
Mě osobně je již konečně vysvětlena spotřeba motorového oleje, což mi dlouho vrtalo hlavou.
Čau Páťa :)

Uživatelský avatar
Pepik
Příspěvky: 111
Registrován: pon 28. lis 2011 10:01:39
Moto: BMW R1200GS ADV

Re: BMW R 1200 GS model 2013 - Jak je to s vodníkem?

Příspěvekod Pepik » pát 01. úno 2013 8:05:25

Tééda.... já čumim! :sok: A ještě mi řekni, že si to střelil jen tak z paměti od boku. smisek Já se na tebe na ty naše cesty snad budu muset začít učit. :/ Jen tak dál.... :yes:

Pepik

Uživatelský avatar
Páťa
Příspěvky: 436
Registrován: úte 04. říj 2011 10:34:49
Moto: BMW R1200GS ADV
Bydliště: Sulice

BMW R 1200 GS model 2013 - Jak je to s vodníkem?

Příspěvekod Páťa » pon 14. led 2013 15:50:52

BMW na podzim představilo nové GS s vodou chlazeným boxerem. Mnozí si určitě říkají proč? Proč měnit motor, který dlouhá léta BMW vyvíjelo? Proč vodní chlazení, když chlazení vzduchem je spolehlivé a téměř bezúdržbové?

K čemu chlazení slouží?
Chlazení má za úkol udržovat teplotu motoru, která je pro chod motoru nejpříznivější (při této teplotě je opotřebení motoru nejmenší). U přehřátého motoru dochází ke ztrátě výkonu a k nadměrnému opotřebení motoru. K opotřebení dochází také, když je motor studený. Dobrý chladící systém dovoluje použití vyšších kompresních tlaků a zlepšuje plnění válců. Chladící systém totiž nemá za úkol jenom chladit, ale taky dostat motor co nejrychleji na provozní teplotu. Při startu, když je motor studený, dochází ke kondenzaci paliva na stěnách sacího potrubí (proto používáme sytič). V tomto případě by mělo chlazení ohřívat stěnu sacího kanálu, aby docházelo k odpařování paliva..
Jaký je rozdíl mezi chlazením vodou a vzduchem?
Motor chlazený vzduchem je vybaven žebry. Ta jsou na místech, která jsou nejvíce tepelně namáhaná (hlavy válců, válce). Někdy bývají i na olejové vaně nebo na víku spojky (z důvodu chlazení oleje). Chladicí žebra zvětšují plochu povrchu, kterým je teplo z motoru vyzařováno do okolí. Účinnost chlazení závisí tedy na ploše a rychlosti proudícího vzduchu.
Výhody :
Jednoduché na výrobu
Nižší hmotnost
Téměř bezúdržbové a spolehlivé
Rychleji se zahřeje na provozní teplotu

Nevýhody :
Větší kolísání provozní teploty (je závislá na okolní teplotě)
Vyžaduje větších vůlí mezi pístem a válcem (kvůli tomu, že motor pracuje ve větším teplotním rozpětí. To má za následek spotřebu oleje a vyšší emise.)
Vyšší emise
Spotřeba oleje
Větší hlučnost motoru (motor nemá tlumící plášť ve formě kapaliny)

Vlastnosti kapalinového chlazení jsou opačné. Z výše uvedených informací je patrné, že vodou chlazený motor má spoustu výhod. Zvlášť v dnešní době, kdy se výrobci předhání, kdo z motoru dostane víc koní. Emisní normy se také stále zpřísňují, takže BMW nezbývalo vlastně nic jiného, než vyvinout nový motor a s tím přichází i účinnější chladicí systém.
Jak to s tím chlazením u BMW je?
BMW doposud nepoužívalo čistě chlazení vzduchem, ale kombinované chlazení vzduch - olej (78 % vzduch a 22 % olej). Motor měl dva olejové okruhy mazací a chladící.
Princip činnosti chladicího olejového okruhu
Chladící olejový okruh se dělí na dva okruhy, malý a velký.

Malý okruh: Olej je čerpán z vany do hlav válců a následně vracen do vany. Když se motor zahřeje, termostat otevírá velký okruh.
Velký okruh: Olej je čerpán z vany do hlav válců. Ohřátý olej dále pokračuje do chladiče, odkud se po ochlazení vrací do vany.
Nyní BMW používá kombinované chlazení vzduch - voda (65 % vzduch a 35 % voda). BMW tento systém označuje jako cílené, precizní chlazení. Tento systém má také dva okruhy, malý a velký.

Malý okruh: O cirkulaci chladicí kapaliny se stará vodní pumpa, která je poháněna od klikového hřídele. Kapalina je přiváděna chladicím kanálem po spodní straně válce do míst kolem spalovacího prostoru. Odtud kapalina proudí malými kanálky kolem výfukových ventilů. Tato místa jsou nejvíce zahřívána, proto je zde kapalina přiváděna nejdříve. (účelem cíleného chlazení je přivádět chladicí kapalinu nejdříve tam, kde je potřeba nejvíce) Dále teče kolem zapalovací svíčky k sacím ventilům. Ohřátá kapalina je odváděna kanálem po horní straně válce k termostatu. Přívod po spodní straně a odvod po horní straně je schválně, protože ohřátá voda stoupá vzhůru (tohoto jevu využíváme například teď v zimě u topení), to zlepšuje odvod tepla. Pro lepší pochopení doporučuji obrázek chladící soustavy na začátku článku. Místa kudy proudí kapalina jsou také vidět na řezu motoru.
Velký okruh: Otevře termostat, když se motor zahřeje. Chladicí kapalina poté koluje navíc přes chladiče.
Ale dost už o chlazení. Na motoru proběhly mnohem zásadnější změny, které na první pohled nejsou vůbec vidět. Tou největší je samotná skladba motoru. Dříve byly motor, spojka a převodovka poskládány tak, jak jsme zvyklí u aut. Převodovka byla za motorem a o přenos síly mezi nimi se starala jednolamelová suchá spojka (není zde primární převod). Nyní je převodovka pod motorem a spojka se přesunula do přední části motoru. Je zde použita vícelamelová mokrá spojka s antihopem, která je běžně používaná na motocyklech.
Točivý moment je ze spojky přenášen hřídelí skrz dutý vyvažovací hřídel. Dříve byl v přední části namontován alternátor, který byl poháněn řemenem. Řemen se měnil každých 60 000 Km (což je dost, ale nesmíme zapomenout, že řemen podléhá stárnutí). Teď je alternátor v zadní části motoru přímo na klice (o starost míň :-)).
Startér se dříve používal stejné konstrukce jako u aut (s výsuvnou kotvou). Ten teď nahradil startér s permanentním pohonem, který je lehčí a jednodušší konstrukce. Další změny se týkají hlav válců. Ty jsou pootočeny o 90°. Sání je teď zvrchu na místo ze zadu. Tím konstruktéři dosáhli lepšího plnění motoru. Zároveň to přináší více místa pro nohy jezdce. Sací a výfukové ventily jsou otevírány přes vahadla. O časování se stará rozvod DOHC. Lepším plněním a zvýšením kompresního poměru z 12:1 na 12,5:1 narostl výkon motoru o 15 koní. To byl malý výpis změn, co se týkal motoru. Na samotné motorce toho najdeme mnohem vice. Zkrátka hoši v BMW odvedli pořádný kus práce.
Pár slov na závěr
Nové GS je označováno jako první GS s vodou chlazeným motorem. Ten je však pořád z větší části chlazen vzduchem. Princip chlazení mi přijde skoro stejný jako tomu bylo dříve. Jenom olej nahradila chladicí kapalina, přibyla zde vodní pumpa a jeden chladič. Podle mě by měl nový model být označován jako první GS s motocyklovým motorem. Konstruktéři vzali motor autařské konstrukce a dalo by se říct že ho pomotocyklovali :o). Líbí se mi například řešení spojky. Dříve při výměně spojky bylo zapotřebí rozebrat skoro celou motorku. Teď? Vypadá že bude stačit vypustit olej a sundat přední víko.


Zpět na “OFF ROAD”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host