Garmin Zümo 220 - test

Uživatelský avatar
Charlie
Příspěvky: 3424
Registrován: úte 27. led 2009 22:55:04
Moto: BMW R1200GS ADV

Garmin Zümo 220 - test

Příspěvekod Charlie » čtv 23. pro 2010 7:40:11

S tímto přístrojem se při přebírání v pražském Picodasu, kde mi jej ochotně k testu zapůjčili, setkávám úplně poprvé. Ve standardním balení nacházím kromě samotného přístroje i držák s přísavkou na sklo do auta a také montážní rám s koulí na řidítka motocyklu. Testovací kus navigace Zumo 220 ale premiéra na motocyklu teprve čeká - zatím nepoznal déšť, vítr ani vibrace. Na auto příslušenství tedy „zapomenu“ a budu se pochopitelně věnovat tomu motocyklovému.

zumo-220.jpg

Design
Navigace Zumo 220 je samozřejmě v rámci řady věrna designu. Žádné výstřelky nečekejte. Jde o stylově čistou a kompaktní věcičku. Dotyková 3,5“ obrazovka zprostředkovává kompletní komunikaci s přístrojem, a jediné malé tlačítko na boku zabezpečuje funkci ON a nebo OFF. Kompaktním rozměrům navigace 10,7 x 8,5 x 2,3 cm odpovídá hmotnost 215 gramů.
Drážky na těle přístroje slouží k uchycení automobilového nebo motocyklového držáku. Motocyklový držák kompletně kryje celá záda navigace a vytváří zároveň jakousi ochrannou schránku. Také chrání otvor USB vstupu, přes který je možné přístroj na motocyklu napájet.
Dle údajů výrobce by navigace měla být v tomto stavu odolná proti stříkající vodě a proti otřesům. Samozřejmostí pak prý je odolnost proti UV záření, a jako bonus zákazník získává i odolnost proti polití benzínem.
Po aktivaci tlačítka se za cca 12-15 sec rozjasní celý displej a úvodní obrazovka nabídne standardní navigační menu. Tady opět vše funguje tak, jak je u Garminu zvykem.
Montážní sada mi nabídla řadu možností, kam navigaci na řidítkách umístit. Vybral jsem tu, která nejlépe vyhovovala mým potřebám, a pomocí kloubového nástavce jsem přístroj umístil na levou stranu a naklonil jej směrem ke středu. Vypadá to skoro, jako by tam už byla z výroby.

Funkce – výbava
Standardní výbava zahrnuje systém Bluetooth s možností přenosu hlasových pokynů do intercomu v helmě, USB port pro připojení k PC, slot na microSD kartu pro případ potřeby rozšířit paměť a zabezpečení PIN kódem Garmin Lock™ . Součástí balení je DVD s mapou do PC a výměnný LiIon akumulátor s udávanou výdrží až 8 hodin provozu. Do pevné paměti dodavatel před prodejem nainstaloval mapu CityNavigator Europe NT, která pokrývá 43 zemí Evropy. Hlavně při průjezdu městem oceníte funkci asistent řazení do jízdních pruhů a indikaci povolené rychlosti. Vysoce citlivý GPS přijímač s technologií HotFix má za úkol podporovat rychlý výpočet pozice.
Nejvíce jsem se těšil na přenos informací do ucha přes BT spojení. Bohužel můj Interphone byl v době odjezdu zapůjčen mimo redakci, a tak se nepodařilo tuto funkci otestovat.
Takže doma rychle připojuji přístroj k PC a zjišťuji, že je nutná nejdříve instalace z přiloženého DVD. Bohužel na to není čas, za 40 minut odjíždím. Neměl jsem tak dlouho ladit umístění držáku. Ale jinak to nešlo. Kabel jsem musel protáhnout pod nádrží do kastlíku pod sedlem, kde mám zásuvku na 12V,a sem tam přichytit izolačkou.
No nic, první trasu máme zhruba naplánovanou: směr Hradec Králové – Náchod –Wroclaw.

Navigace – Jízda
Za běžného slunečného dne je displej dobře čitelný. Pokud začne slunce víc pálit, ostrost se zhorší a hodil by se malý štítek, který by zamezil přímému dopadu paprsků. Ale v září nic takového nehrozí, a po celou dobu - až na výjimku chvilkového „bočního“ slunce - jsem vždy viděl informace na displeji ostře a jasně.
Před odjezdem bez problémů vybírám nejprve zemi: Česká Republika. Město: vyťukávám H.r.a.d… a zbytek názvu východočeské metropole se už nabízí automaticky. Pak je nutné zadat trochu otravnou ulici: zde dávám vždy centrum, pokud ji přesně neznám, a číslo popisné: zásadně 1!
Ovládací písmenka na displeji jsou malá, ale jen do té doby, než si zvolíte režim moto, nebo větší písmo - v tu chvíli se pomyslné klávesy na displeji zvětší, a dá se přesně psát i v rukavicích. Sice se na displej nevejde celá klávesnice a musíte ji posouvat, ale možnost nechat si za deště oblečené rukavice je velké plus.

Po provedení výpočtu zkouším navigaci trochu pozlobit a zadávám přepočet mimo dálnice. Po pár desítkách sekund je nová trasa hotova, a já škodolibě opět přelaďuji zpět na možnost „povolit dálnice“. Opět nový výpočet. Samozřejmě cestu znám dokonale i bez GPS a vydávám se po staré silnici na Hradec Králové. Na každé možné odbočce, a v každé volné chvíli se mě navigace snaží nahnat na dálnici. Nabízí například i vrácení o 15 km, jen abych najel na dálnici. Přepočty probíhají docela rychle. U Poděbrad konečně poslechnu pokyny elektronického průvodce, a až do Hradce na displeji vidím jen ubíhat červenou linku.
Po setkání s kolegou se snažím namapovat novou zemi určení. Polsko se musí nalistovat v menu a je to zdlouhavé, protože zde nefunguje automatické doplňování zbytku slova jako u měst. Člověk se musí postupně proklikat přes jednotlivé země. Zadání města Wroclav už jde bez problému, stačí zadat jen pár počátečních písmen. Víme, že přes Náchod je to rychlejší, jenže tam dle předpovědi prší a tak volím v možnostech Zuma nastavení objíždky. Navigace nás po přepočtu směřuje přes Liberec, což se nám nelíbí. Nemáme čas na rozbory a vydáváme se směrem na Jaroměř a Trutnov. Kupodivu po pár ujetých kilometrech za Jaroměř nám Zumo nabídne variantu, kterou jsme původně chtěli. Nevím proč, ale při prvním výpočtu objížďky ji nenabídla. Cesta ubíhá naprosto v pohodě a v klidu se vyhýbáme dešti. Navigace funguje dobře a vede nás tak, jak si představuji.

Upozornění na křižovatky a změny směru přichází včas. 400 metrů před místem, kde se mění směr, dá navigace šipkou na displeji poprvé najevo kam jet, znovu pak 100 metrů před odbočkou, a po zhruba 50 metrech zase. Následně nastaví šipku, kam se má vozidlo směrovat a z reproduktoru je i na motocyklu slyšet pokyn. Například „Odbočte vlevo.“ Několikrát se mi stalo, že mě navigace kvůli rychlejší jízdě ve městě nestihla včas upozornit na blížící se křižovatku, a já ji přefrčel na další, o 20 metrů dál.

Zumo automaticky hlídá povolenou rychlost, a v případě značek snižujících rychlost například na 70 km/h celkem úspěšně hlásí každou odchylku směrem nahoru. S padesátkou ve městech už je to trochu horší. Většinou vás upozorní na rychlou jízdu až třeba kilometr za značkou začátek obce, ale to bude spíš otázkou aktualizace map. Města se rozrůstají a cedule posouvají. Podle polských řidičů asi stejně platí padesátka jen na přechodech, protože všude jinde jezdí skoro stovkou.
Před Wroclaví chytáme neuvěřitelný slejvák. Naprosto zapomínám na navigaci, a očima hledáme privát nebo penzion. Daří se, a tak komplet promočení zastavujeme. V hustém dešti na parkovišti si vzpomínám, že by asi nebylo dobré nechat rozsvícenou navigaci na motorce a tak ji sundávám. Zadní strana je úplně suchá a navigace i po zhruba 40 minutách jízdy v dešti zůstává bez ztráty kytičky. Otáčím konektor kabelu dolů, aby se do něj nedostala voda, a jdeme se sušit.
Teprve na pokoji mám trochu času zkontrolovat, jestli navigace umí hledat také ubytování. Zjišťuji, že spolehlivě ukazuje jak polohu našeho dočasného azylu, tak dalších asi 5 stanových míst a nespočet hotelů. Bohužel, u hotelů chybí informace, jestli mají dvě nebo pět hvězdiček, což je škoda. Maximálně můžete podle názvu hotelu odhadovat, o jak nóbl podnik se jedná. Takže, kdo má v kapse 100 PLZ, neměl by následovat značení na hotely, Imperial, Alton, atd.

Čerpací stanice, které jsme hledali v okolí celé trasy, navigace vždy ukázala naprosto přesně a když jsme si benzínku navolili v menu jako cíl, Zumo nás k ní vždy dovedlo.
Během projíždění centra Wroclavi nás instrukce Zuma trochu zklamaly, protože jsme se podle nich motali v malých uličkách, místo toho abychom najeli na čtyřproudovou městskou tepnu a byli rychle pryč. Před výjezdem z města nás už ale navigace poslala správně na hlavní tah. Silnice č. 5 směrem na Poznaň byla strašně zacpaná auty a rozkopaná, takže jsme se pokusili navolit objížďky a jet po okreskách. Bohužel, Zumo se nás každých 20 – 30 km, nebo při křížení nějaké větší silnice, snaží poslat na státovku. Až po cca 130 km se rozhodne vzít to nejkratší cestou, a po okreskách nás do Poznaně dovést. Zpětně podle mapy zjišťujeme, že bychom si zajeli možná víc než 40 km, kdybychom Zumo bývali poslechli.
Dál za Poznaní se trochu rýpu v navigačním menu (zakazuji placené úseky, povoluji navigaci mimo zpevněné cesty) a směrem na Gdaňsk nás přístroj vede skoro perfektně po okreskách a vedlejších silnicích. Jen jednou se nás opět snažil nahnat na silnici číslo 5 u Gniezno, ale opět jsme se nedali přemluvit, a tak nás bezchybně dovedl po okreskách až na Bydgoscz. Tady už je provoz na pětce slabší, a tak až do Gdaňsku probíhá vše OK.

Mimo asfalt
Zumo 220 nabízí možnost navigace mimo zpevněné cesty, ale pokud mu to dovolíte, navede vás okamžitě do lesa, kde je třeba jen tráva, i když stále před vámi kreslí cestu jako šotolinku. Spíš mi to připadalo, jako by se navigace řídila podle turistického značení. Ale proč jsou tedy v navigační mapě nakresleny cesty?
Také se stalo, že jsme si zvolili cestu z pobřežního městečka do pobřežní vesnice. Podle papírové mapy je vzdálenost kolem 12 km, a trasa je označená tenkou linkou. Zumo 220 si vede svou a navrhne trasu dlouhou 39 km po státovkách. Opět ji neposloucháme a vydáváme se podle papírové mapy na cestu. Hned jak vyjedeme z trasy určené navigací na polní cestu, ihned ji vykreslí a trasu po ní navrhne, přestože před tím ji nezobrazila ani při největším zvětšení.
Tohle si myslím není určitě chyba navigace, ale zvolených map, které jsou nahrány. Transalp nějakou tu polňačku skousne, a tak se stane, že najednou projíždím 20 cm hluboké louže na cestě, která se tváří, že vede do kamenolomu. Bohužel za mnou jede Deauville, a přestože se doposud statečně držel, tady to vzdává. Otáčíme, a po 3 km nás navigace žene do cesty, která evidentně za 300 metrů skončí u nějakého domu.
Opět je to určitě chyba v mapových podkladech, protože cesta v GPS dál pokračuje, ale v reálu evidentně žádná není.
Po přímořském courání se vracíme na větší okresky, a čím víc se blížíme ke Sczeczinu, tím je vše přesnější a mapové podklady pravdivější. Zumo opět poskytuje ve městech solidní asistenci při výběru jízdního pruhu a usnadňuje odbočení.

Výdrž baterie
V průběhu testu jsem zkusil odpojit přívod proudu z akumulátoru motocyklu, abych vyzkoušel kapacitu baterie. Za plného provozu, kdy Zumo 220 počítalo, přepočítávalo a navádělo k pumpě, bankomatu nebo penzionu, vydrželo pracovat na vlastní akumulátor něco málo pod 4 hodiny. Je pravda, že baterie měla již něco za sebou, ale nevím, jestli byla někdy schopná zajistit dvojnásobný čas provozu.

Zhodnocení
Podle mne jde o dobrou volbu pro motorkáře (skoro výhradně jezdící po silnici), který ji využije i v autě. Její prodejní kompilace ji k tomu předurčuje.
Garmin Zumo 220 nabídne velice dobré navigační schopnosti mezi velkými městy i mimo hlavní tahy. Rychle se „zorientuje“ při zapnutí a poměrně slušná je také rychlost výpočtu tras. Bohužel mapové podklady některých měst nejsou dokonalé a trochu offroadu u polského pobřeží také přineslo problém. Když po ní ale nebudete vyžadovat horší trasy než silnice třetích tříd, odnaviguje vás i se základní mapou solidně.
Další funkce jako kalkulačka, ukládání obrázků jsou pro mě celkem nevyužitelné, ale někdo jiný je třeba ocení.
Za šikovnou vychytávku považuji práci s body zájmu a možnost přidávat body POI, kdy je možnost zadat body zájmu u aktivní trasy nebo u cíle. Na škodu je, že při zadávání trasy se dá zvolit jen jeden průjezdní bod.
Celkem zajímavou funkcí je upozorňování na stacionární měřiče rychlosti. Na displeji se objeví varovný signál dostatečně dlouho před tím, než radar míjíte.
No, a v kompletním balení vás tato navigace vyjde na necelých 10 tisíc korun. A na naháči vypadá opravdu lépe než Zumo 550.

zdroj: motorkari.cz

Zpět na “DOPLŇKY A PŘÍSLUŠENSTVÍ”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů