Červenomodré majáky od října 2018

Povídání nad šálkem dobré brazilské kávy na volná témata.
Uživatelský avatar
Charlie
Příspěvky: 3424
Registrován: úte 27. led 2009 22:55:04
Moto: BMW R1200GS ADV

Červenomodré majáky od října 2018

Příspěvekod Charlie » čtv 18. říj 2018 14:49:05

Zvláštním výstražným světlem modré a červené barvy mohou být od 1. října 2018 vybavena vozidla Ministerstva vnitra používaná policií, vozidla používána Hasičským záchranným sborem České republiky nebo jednotkami požární ochrany a vozidla poskytovatele zdravotnické záchranné služby.

2.jpg

Změna se týká celkem čtyř skupin vozidel:
Policie České rebubliky,
Hasičský záchranný sbor ČR,
jednotky požární ochrany,
poskytovatel zdravotnické záchranné služby – tedy vozidla s licencí pro provozování ZZS.

Novinka se nijak nedotkne vozidel Celní správy, Vězeňské služby, obecních či městských policií, Horské služby apod. Dochází zde tedy k jistému drobnému odlišení základních a ostatních složek IZS, nicméně nijak se tím nesnižuje „pouze“ modrá barva majáků.

1.jpg

Výměna majáků není nutná
Modré majáky zůstanou stále, zákon ani jiný předpis nikoho nenutí, aby provedl změnu. Je to pouze možnost pro vyjmenované subjekty zvolit, zda-li chtějí jít bezpečnější kombinací červeno-modré, nebo jestli zůstanou pouze u modré barvy.

Paradoxně u starších majáků by stačil vyměnit jen kryt, u novějších to bude složitější (podle výrobce). V praxi to pravděpodobně bude vypadat tak, že se nová barevná kombinace bude objevovat na nově dodávaných vozidlech.

Čili žádné investice se nekonají, nic není potřeba dělat, pokud nechcete.

Výhoda červenomodré kombinace
Na toto téma byla provedena řada výzkumů, studií a odborných debat. Každá barva má své výhody a nevýhody. Kombinace červené a modré ale pokryje daleko širší světelné spektrum a bude praktičtější v provozu. Zvláště v tom dnešním.

Jak víme, červená barva je lépe viditelná v mlze. Ale zdaleka nejen tam. Jsou i častější případy – např. sněžení, kde dokonce modrá barva zaniká, hustý déšť, ale i třeba ostré vycházející nebo zapadající slunce. Tedy tam, kde modrá už kolísá, by měl nastoupit červená a naopak.

Při stanovení strany vozu, která bude blikat červeně, bude pro řidiče okolo snáze identifikovatelné, jakým směrem pohotovostní vozidlo jede či stojí. V tomto ohledu nehrozí ani občasná „přeplácanost“ jako u některých amerických aut, protože předpisy nám v ČR jasně stanoví, kolik a jakých světel a kde smí být.

zdroj: pozary.cz

Zpět na “Kavárna u jedné stopy”

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 hostů